FiB

7 november 2012

BBC och Deutsche Welle hycklar om TV-censur

Sedan EU 18 oktober stängde av Irans och Syriens TV från deras
kontrakterade och lagliga frekvenser på TV-satelliten Hotbird har det
förekommit försök i dessa båda länder att störa ut BBC och Deutsche
Welle.

Nu försöker europeiska media blanda bort korten genom att framställa de
europeiska censuråtgärderna som ett svar på störningarna från Iran
istället för tvärtom.

Det är ett löjeväckande hyckleri!


Det är ju dessa statsägda kanalers uppdragsgivare, Storbritanniens och
Tysklands regeringar, som i EU drivit igenom den grova
yttrandefrihetskränkningen att brutalt stänga av ett 20-tal kanaler med
många miljoner tittare i Europa.

Trodde de verkligen att detta skulle passera utan motåtgärder?

Trordde man att de egna kanalerna skulle bektraktas som närmare Gud i
det ständigt krigshärjade, hotade och trakasserade Mellanöstern?

EU:s tilltag borde prövas i Europadomstolen och FN, eftersom det innebär
en upptrappning av det krig mot allmänhetens informationsrätt som
tidigare kommit till uttryck i bl a Nato:s bombningar av TV-huset i
Belgrad och TV-centrum i Tripoli, Libyen.

Europeiska statsmän kan inte längre ta munnen full när de läxar upp
andra stater för brott mot yttrandefriheten. "De andra" har lärt sig
allktsammans av "oss".

Carl Bildt har hållit tyst i den här frågan och det tackar vi för.
Tänker han säga något hoppas vi att han distanserar sig från EU:s
censuråtgärder, ungefär som han gick mot EU:s besluta att inför
sanktioner på telekommunikatioonsutrustning till Syrien.

Stefan Lindgren

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.