FiB

31 december 2014

Igelkottens hemlighet



Hur skapades den bästa tecknade filmen i mänsklighetens historia, "Igelkotten i dimma" av Jurij Norstein?




Den tio minuter långa filmen från "Sojuzmultfilm" hade premiär 1975 och fick en rad sovjetiska och internationella utmärkelser. 2003 valde 140 filmkritiker och regissörer från olika länder "Igelkotten" till historiens bästa animerade film.

"Igelkotten" sägs ha tecknats med författaren Ludmila Petrusjevskaja som modell.

Hon arbetade tillsammans med Jurij Norstein på manuset och Norstein behövde en riktig prototyp med en levande volymkaraktär. Så gör många av den animerade filmens mästare, t ex japanen Miyazaki, som skissade flickan i "Spirited Away" efter sin väns dotter.

Samtidigt måste verkligheten överföras till film mycket försiktigt. Överdriven naturalism dödar animationen, och inte bara den. "För att bli konst, måste den inre styrkan upplösa fysiologin. När man stjälper bildens fysiologi över oss är det en katastrof för konsten, och för publiken", säger Norstein i en intervju.

När regissörens hustru, konstnärinnan Francesca Jarbusova gjorde en mycket elegant och vackert teckning, rådde han henne att ta en penna i vänster hand och upprepa samma teckning.

"Jämnt och enkelt utförande ger inte nerv och djup åt bilden. En dator kan smidigt och snabbt utföra uppgiften, men den gör inte misstag som orsakar hjärtklappning, skapar inte nervösa spänningar som blåser liv i filmen. I datorn finns inte levande rymd. Den digitala bilden är inte taktil, inte berörd av fingrar. Och jag måste, som Thomas (Johannesevangeliet kap 14) lägga fingrarna på såret", förklarar Norstein.

"Om till någon idiot skulle komma på idén att göra 3D av 'Igelkotten' kommer jag att stiga upp ur graven och skruva av hans huvud."

Landskapet i "Igelkotten" - dimma och vatten, är också förknippade med det levande livet. Norstein filmade levande vatten och projicerade det på tecknade löv till en enhetlig komposition.

Dimman i "Igelkotten" har rötter i det kulturella världsarvet.

"Dimman är ju Tao. Rymden, det stora intet. När jag och min hustru Francesca gjorde 'Igelkotten' studerade vi ofta japanska grafiker från tidigare århundraden", säger regissören. Denna estetiska kontinuitet drabbade Japan så starkt att Norstein tilldelades Japans främsta utmärkelse Den uppåtstigande solens orden.

Om sitt förhållande till fantasi och verklighet berättar Norstein bl.a.:

"En dag jag föreläste jag för hundratals amerikanska serietecknare, konstnärer och specialister inom datorgrafik. Man ställde frågor och kom oundvikligen in på dimman. Jag lade 'Igelkotten' på en vit bakgrund och över den ett mycket tunt kalkerpapper. Det är nästan genomskinligt och märks inte när det ligger slätt över bilden. Lyfter man det blir bilden mer osynlig. Jag projicerade bilden på en filmduk. När Igelkotten upplöstes i dimma blev publiken närmast chockad. Jag fick lyfta och sänka kalkerpappret några gånger på begäran…", berättar Norstein.

Blyertspennor, färger, papper, filmkamera, film och ljus - det var allt skaparna av "Igelkotten" behövde.

"När man har färre möjligheter, börjar fantasin arbeta mer aktivt. Jag är rädd för möjligheter utan begränsningar", säger Jurij Norstein. "Igelkotten" skapades med olika "överlägg", men inte som vanligt i en tagning, utan med en speciellt utformad kamera för fotografering i flera skikt.

Den kamera som konstruerades av Jurij Norstein och hans kameraman Aleksander Zjukovskij, såg ut så här: Under kameran som är riktad nedåt ligger olika glasskivor på vilka man lagt ut landskapet, figurerna och de olika detaljerna. Skivorna är åtskilda från varandra och mellan dem kan man släppa in rök eller lägga ut ett kalkerpapper.

"Det här är inte min uppfinning", säger Norstein. Disney's "Bambi" är producerad med samma teknik. Norstein hade studerat Disneys anläggning i Los Angeles, har sett denna maskin, som var ett under av teknik.

"Men vår maskin har många fler funktioner. Deras kamera har ett begränsat synfält och deras kamera rör sig vara vertikalt. Vår kamera kan ta in vilket utsnitt som helst och är rörlig i alla led. För vissa ljuseffekter krävs att kameran kan röra sig i sidled. Dessutom kan de olika glasskikten röra sig mot eller från kameran bildruta för bildruta. Det betraktar jag som min och Zjukovskijs uppfinning", förklarar Norstein.

Hela tricket går ut på att skapa intrycket av att något svävar i synfältet - "filmen blev flygande". De olika glasskivorna fördunklades av damm som föll på dem och det fick ljuset att falla mycket mjukt; tomrum fylldes av luft. Detta värdefulla dam förbjöd man att röra eller torka bort.

"När jag var i Sverige frågade man varför våra filmer har ett sådant mjukt djup. Jag svarade att det skulle de aldrig klara av eftersom de tvättade sina glasskivor varje dag. Vilket skratt det blev! Sedan berättade tolken att hon inte sett 80 svenskar på en gång skratta så mycket. Vanligtvis är de mycket diskreta", säger regissören.

Norstein betonar också arbetskollektivets betydelse. Inte fler än tio personer var inblandade i "Igelkotten" och alla var starkt engagerade. Tillsammans med kameramannen Aleksander Zjukovskij har Norstein även gjort "Hägern och tranan" och Gogols "Kappan". Zjukovskij beskrivs som ett original som aldrig använde frasen "inga problem", "det är ditt problem" eller "absolut", berättar regissören.

Norsteins hustru Francesca Jabrusova gjorde dockor och landskap till en tecknad version av Sjtjedrins "Hur en bonde försörjde två generaler" och "Sagornas saga", en film som rankats som tvåa bland tidernas 150 bästa animerade filmer efter "Igelkotten".

En annan viktig insats gjorde Maria Vinogradova, som gav "Igelkotten" röst. En enorm energi lades ner på rätt ton. När Igelkotten t ex uttalar ordet "psich" (psykopat) togs det om 30 gånger. För ryssarna är hennes röst känd som bl.a. Audrey Hepburns och Gina Lollobrigidas, eftersom ryssarna dubbar utländska filmer.

Själv "Igelkottens" väsen förklarade Jurij Norstein en gång för sina kollegor med ett citat av Dante:

När halvvägs jag nått fram på livets bana,
omvärvde mig en dyster skog med mörker

Noga betraktat handlar "Igelkotten i dimman" om människans rätt att bara existera, ha förmågan att känna och stå i direkta, naturliga och organiska relationer till världen och andra människor i den.

Stefan Lindgren

Källa:
Как создавался лучший мультфильм в истории человечества? создался мультфильм twitter… — Яндекс: нашлось 318 тыс. ответов

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.