FiB

13 december 2014

Putins propagandakrig

Putin inspekterar ryska statens mediasatsning.


Bara för att jag vände ryggen till och inte lyssnade på Konflikt på
lördagmorgonen var Maria Persson Löfgren framme och serverade en ny
rysskröna.

"Putin ökar anslagen till informationskrig lika mycket som till
försvaret."

Det mesta hade Löfgren fått om bakfoten.

Mediakoncerenen RT (/Russia Today/Rossija Segodnja) som leds av Dimitrij
Kiseljov, ersätter de tidigare separata enheterna RIA-Novosti och
Russia Today.

Sammanslagningen innebär att anslagen SÄNKS från 6,85 miljarder rubel
till 6,48 miljarder rubel. Det är knappt en miljard kronor.

Enligt den lögnaktiga MLP handlar det om 3 plus 13 miljarder kronor, dvs.
16 gånger så mycket! Om Ryssland ljuger man fritt i Sveriges Radio.

Vad gäller Sputnik International så är detta ett varumärke helägt av RT.
De mediasatsningar som serveras som Sputnik är alltså i själva verket
RT:s.

MPL:s föreställning om att ryska staten finansierar horder av bloggare
som prånglar ut ryska statens åsikter är intressant. Hon är så
förblindad av sin egen ofelbarhet att hon inte inser att hon själv
ingår i en hord av statsfinansierade opinionsbildare - bara en annan
stats-

Konflikts redaktion gav MPL:s svammel en nästan lika surrig inledning.
Man tycktes mena att det är omöjligt att reda ut rätt och fel vad gäller
debatten för och emot fracking, som om det skulle föreligga en fara att
Ryssland manipulerar mot-argumenten.

RT skulle ha gett "misstänkt stor uppmärksamhet" åt fracking. Och vi
borde vara misstänksamma mot detta eftersom propagandan mot fracking
kommer från ett land som "olagligförklarat det civila samhället".

Det är som om klockorna på Sveriges radio stannat under kalla kriget.

De ryska framgångarna på mediaområdet har verkligen varit fantastiska.
RT är nästan lika stort som Youtube. RT:s journalister klarar en match
mot vilken ärrad USA-propagandist som helst - ta bara den lysande uppgörelsen
med CNN:s Christine Amanpour!

De stora mediabolagen är så ihopljugna att varje sant ord tenderar att
sprida skräck - därav de panikartade versionerna om rysk miljardrullning
till media.

Ryska media går fram för att det finns ett behov av vad som inom
medicinen brukar kallas "a second opinion".

Stefan Lindgren

1 kommentar :

  1. Jan Nybondas skriver:

    Fråga till alla svenska journalister: Nämn namnen på tio världsledande journalister som är alltjämt aktiva. Ni kan inte ? Låt mig hjälpa till: Seymour Hersh, John Pilger, Robert Fisk, Patrick Cockburn, Jonathan Steele, Robert Parry...Två nyare aspiranter är Pepe Escobar och Andre Vltchek. Följande fråga: Vad förenar dessa journalister ? Alternativa medier, säger ni. Nästan rätt svar. MS-medierna har blivit alltmer ideologiska och skyr faktabaserade reportage. Sålunda kunde Seymour Hersh inte i USA finna utgivare för sitt reportage om gasattackerna i Syrien utan fick vända sig till kulturmagasinet LRB i London. Men Robert Fisk och Patrick Cockburn kommer regelbundet ut på Independent som får räknas som MS-media. Helt rätt svar är RT, där samtliga antingen publicerats eller ofta intervjuats. En till som förekommer här är Noam Chomsky (ingen journalist) som varit bannlyst av MS-media sedan 70-talet då han begick den oförlåtliga handlingen att i en insändare till New York Times påpeka att kriget mot Vietnam saknade rättslig grund.


    Vem har lurat vem. Har den lede Putin lyckats locka dessa mästare till sig eller har de smugit sig in för att sänka flaggskeppet ? Svaret på frågan är varken a) eller b), utan något annat som ni själva kan tänka ut. För övrigt verkar RT-kritikerna kunna indelas i två kategorier. De som varken sett eller läst RT och de som inte fattat något överhuvudtaget.


    Mvh Jan Nybondas

    SvaraRadera

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.