FiB

24 september 2016

Fallet Egor Putilov


Egor Putilov alias Alexander Fridback har tvingats säga upp sig från SD:s riksdagskansli.

Därmed har mediadrevet mot honom nått sitt logiska resultat. Men det är inte direkt någon tolvtaggare som journalisterna har fällt.


Putilov gör på mig intryck av att vara en kanske lite överaktiv ryss, som verkligen försökt att ta sig in i det svenska samhället.

Om man synar anklagelserna mot honom verkar de vara mediatroll som spricker vid första solbelysning.

1) Han har skrivit artiklar under pesudonym. OK, det gör inte jag och jag släpper inte in artiklar under pseudonym. Men Kar de Mumma skrev under pseudonym. Mark Twain gjorde det. Det gjorde dem inte till sämre människor.

2) Han har varit anställd på SD, ett parti som ligger nära 20 procent i opinionsmätningarna. Dumt tycker jag, men är det brottsligt?

3) Han har sökt många jobb. Fy! säger jag. En invandrare (1:a, 2:a generation?)  ska leva på bidrag.

4) Han har tjänat pengar och gjort en fastighetsaffär som inbringat flera miljoner. Media är tämligen säkra på att Putilov ska betala med spiontjänster - och försvarsminister Peter Hultqvist är inte sen att skänka trovärdighet åt sådana spekulationer.

Framtiden får utvisa vad som ligger bakom affären. Men teorin att dagens Ryssland skulle bedriva spionage genom att skänka bort miljonvillor måste nog först utvecklas av David Lagercrantz eller nån i den genren som inte är belastad med för mycket självkritik.

Sammantaget är det "en jättestor härva", säger Aftonbladet TV.

Ja, en SÅ stor härva har vi nästan aldrig sett.

Och att Joakim von Braun säger att rikets säkerhet står på spel gör mig ungefär lika upphetsad som om Farbror Brun eller Joakim von Anka hade sagt det.

När jag söker på ryska Internet för att få reda på mer om vem Egor Putilov är upptäcker jag en delvis annan bild. Han framstår som en rätt ambitiös journalist. 2014 utkom han med boken "Asia Roadbook" efter att ha liftat sig nästan jorden runt. Han har medarbetat i prestigemagasinet Ogonjok med trevliga och välskrivna reportage om bl. a. Hammarby Sjöstad.

Han finns representerad på en mycket kvalificerad hemsida som heter "Scepsis" för hemlösa anarkister och marxister.

Men kanske framför allt har han retat gallfeber på den s k Vänsterfronten som han anklagar för att gå Putins ärenden. Kanske blev frestelsen att göra karriär som Putinätare honom för stor?

På sin ryska blogg http://rabies-rabbit.livejournal.com/ har han rapporterat från Ukraina och befann sig tydligen där under den EU-stödda statskuppen i februari 2014. Senare, i Sverige, har han försökt profilera sig som anhängare av Majdan-"revolutionen".

Kort sagt verkar han vara en oerhört energisk journalist  av det lite fladdriga slaget som brukar trivas på Aftonbladet. Att Putin skulle kunna ha någon nytta av honom har jag svårt att inse.

Utländska agenter brukar vara smartare än så. Tänk Anthony Blunt, en av "Cambridge Five" som avslöjades som en sovjetisk storspion. Eftersom han var Surveyor of the Queen's Pictures undgick han länge upptäckt och slapp då också straff.


Stefan Lindgren

4 kommentarer :

  1. Här talar han.
    https://putilov.org

    SvaraRadera
  2. Han har inte bara skrivit under en pseudonym. Utan flera. Han har skrivit under pseudonymer där han låtsats vara motståndare för att därefter svara på samma artikel med annan pseudonym. Han har försökt skaffa anställning under pseudonymer.

    Gör det honom till en sämre människa? Fan vet. Det gör honom garanterat till en långt mer opålitlig människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han på så kort tid kan skriva svenska texter med helt olika stil och ordval. Textanalys-program visar det samma. Om det är som AB påstår, men inte redovisat, att den som skrev artikeln använt hans e-postadress så kanske han hjälp någon annan genom att låna ut sin adress men det är inte det samma som att skriva den själv. AB blev bara sura för att de hade accepterat en troll-artikel för att det som stod i den var PK så de släppte fram den direkt.

      Radera
  3. En viktig detalj i rapporteringen har varit att den ryske kriminelle affärsmannen som sålde huset beskrivs som "inflytelserik". Ett litet ord som öppnar dörren för vidare insinuationer om inblandning från högre ort i Moskva. Av detta blev uppenbarligen ingenting och sensationsbubblan sprack. Nu handlar det istället om en annan anställd på SDs partikansli som påstås ha spritt "rysk propaganda" - vad det nu är. Ser fram emot kommande avslöjanden av misstänkta anställda på partikansliet - en dolsk infiltratör från nätverket Ingen människa är illegal, kanske?

    SvaraRadera

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.