FiB

3 januari 2017

Falska nyheter II


KD:s försvarspolitiske talesman Mikael Oscarsson var ikväll ute och krävde extramiljarder till försvaret på stubben.

Skälet, sa han, var bl.a. att ryssarna försökt slå ut elnät i USA.

Det är ett påstående som går tillbaka på en artikel i Washington Post, en tidning som tagit jakten på "falska nyheter" på entreprenad.

Tidningen påstår att ryska hackare penetrerat det amerikanska elnätet via ett kraftbolag i Vermont.

Men historien var en bluff. Artikeln, som citerade icke namngivna tjänstemän, dementerades snabbt av myndigheterna. Det fanns inga bevis för att den ryska regeringen hackat eller försökt hacka elnätet.

Historien ligger fortfarande ute på WP:s hemsida, men nu med ett tillägg om att "en tidigare version av denna artikel sade felaktigt att ryska hackare hade tagit sig in i USA:s elnät. Myndigheterna säger att det finns inget som tyder på det hittills. Datorn på Burlington Electric som var hackad var inte kopplad till elnätet."

Enligt en grundlig genomgång av den lögnaktiga storyn av Glenn Greenwald på webbsidan Intercept hade Washington Post inte ens brytt sig om att kontakta Burlington Electric innan tidningen gick ut med sin lösnummerfrämjande skandal.

"Rapporter i media om att Burlington Electric varit hackat eller att elnätet har komprometterats är falska", sade företaget på sin hemsida.

Greenwald påpekade också att skadlig kod finns att köpa på nätet, att spridas av vem som helst.

Om denna kod är av ryskt ursprung innebär det inte att ryssar ligger bakom hur den används. Det är ungefär som att anklaga den ryska regeringen var varje skott avfyras med en Kalasjnikov, menar Greenwald.

WP dementerade definitivt sin story på måndagen, men det var för sent att stoppa Vermonts demokratiska guvernör Peter Shumlin som gick ut och anklagade "en av världens ledande ligister, Vladimir Putin" för att vilja undergräva amerikaners "livskvalitet, ekonomi, hälsa och säkerhet".

Kort sagt Washington Post hade helt rätt, mer rätt än de i dag vill skylta med, i sin ursprungliga appell om att det är hög tid att ta upp kampen mot falska nyheter.

Nu återstår att se om det kommer en klar och tydlig dementi från Mikael Oscarsson. Kräver inte svenska media att riksdagsmän ska hålla sig till sanningen?

Stefan Lindgren

Läs mer: https://sputniknews.com/us/201701031049236135-washington-post-russian-hacker-story/

3 kommentarer :

  1. GP hade detta som toppnyhet EXTRA på webben nyårsafton. Under dagen dalade artikeln ned i deras hierarki. Men ligger kvar sökbar på nätet utan varje dementi. Jag har skrivit till både journalisten, som så duktigt plankade WP och redaktionschefen. Utan att få svar förstås.

    SvaraRadera
  2. Antiryska nyheter är av två typer. Washington Post som vill övertyga sina läsare om att Putin eller andra ryssar har verkligen gjort onda saker. Nyhetskriterierna är låga. Det räcker att en rysk idrottsman INTE KAN BEVISA att hen inte var dopad när hen vann en tävling.

    Mikael Oscarsson betraktar en antirysk uppgift som ett instrument i krig mot Ryssan. Källan har ingen betydelse för honom.

    Svensk media har - inte så länge sedan - gjort sig fri från faktakoll på antiryska nyheter

    SvaraRadera
  3. Skojigast är ju att Washington Post, GP och andra MSM ständigt anklagar Sputnik News, RT och denna 8dagar.com att sprida ”fake news” nu själva avslöjas som ett okritisk propaganda organ för "Rysshets

    SvaraRadera

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.