FiB

11 november 2014

Nya tider i Moskva

Klockverket i Kreml

















Ofta hör man ryska media beskrivas som en propagandamegafon. Något ligger det i det. En stor del av ryska media trummar nämligen ut det västliga budskapet och tar alla chanser att svärta ned Putin på ett sätt som inte alls står i samklang med folkopinionen.

Under kampanjen mot Putin under det senaste presidentvalet var det många som drog paralleller till mediasituationen i Venezuela, där media står på USA:s sida mot folket.


Vad förståsigpåarna inte låtsas om är alltså att betydande del av de ryska medierna idag delt eller delvis ägs av utlänningar. De utländska mediahusen som opererar i Ryssland är bl.a.: Conde Nast, Sanoma Independent Media (Finland), Hearst Shkulev Media, Burda och Axel Springer.

Dagstidningen Vedomosti ägs av Financial Times, Wall Street Journal och finska Sanoma. Ryska Forbes är licensierad av Axel Springer Ryssland. Moscow Times är helägt av Sanoma. Svenska MTG är delägare i CTC Media, som äger tre tv-kanaler i Ryssland: CTC, Domasjnyj och Peretz.

Andra media har på olika sätt frivilligt knutits an till det västliga paradgimet och deras intressen bevakas hökaktigt av västmedia. Det gäller exempelvis Dozjd TV; Echo Moskvy, som ägs av Gazprom, men styrs av en redaktion som tillkom före Gazproms övertagande och tredagarstidningen Novaja Gazeta , som ägs av oligarken Alksandr Lebedev och michail Gorbatjov, som är starkt Putinkritisk.

Nu har den ryska duman stiftat en lag som begränsar utlandsägandet till 20 procent i ryska media. Man gör det med gott samvete eftersom USA har en motsvarande lagstiftning.

Men istället för att anpassa sig till de nya spelreglerna har CNN beslutat att lägga ner sina sändningar i Ryssland från årsskiftet. Tanken är uppenbarligen att om amerikanska media stängs ska det mera likna en avsiktlig mörkläggning. Diktatorn Putin är som vanligt skyldig.

Sanningen att säga kommer dock ryssarna knappast att märka någon skillnad. CNN kommer att finnas tillgänglig på satellit och Internet. Och någon censur är det absolut inte fråga om. Censur är det när man som EU-kommissionen gjort med Irans PressTV förbjuder distibutörer att tillhandahålla den kanalen av innehållsliga skäl.

Poletten som int6e tycks ha trillat ned hos svenska njournalister - häpnadsväckande nog inte ens hos Moskvakorrespondenterna - är att pluralismen i ryska media för närvarande är mycket större än i svenska media. Det är mycket svårt att hitta en avvikande åsikt om exempelvis Ukarinafrågan, ubåtsjakten, Natomedlemskapet, Sveriges deltagande i Afghanistankriget, HBTQ-frågor, invandring etc i en svensk tidning men ingen som helst konst i ryska media.

Om en svensk i bästa fall kan välja på DN och SvD så har Moskvabon åtminstone ett dussintal morgontidningar att välja på.

Stefan Lindgren

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.