FiB

25 september 2014

Allas rättigheter överallt


Alice Teodorescu, krönikör i Aftonbladet, påpekar det självklara, att alla människor i världen inte har lika rättigheter inför svensk lag.

Vad hon antagligen vill säga är att vi inte kan, hur gärna vi än vill, ta emot alla de 40 miljoner människor som är på flykt i världen.

Emellertid kan man undra om alla människor i världen ändå inte har lika rättigheter...I RYSSLAND!


Om man ska tro Maria Persson Löfgren, Sveriges Radios utsända i Moskva, innebär det lagförslag som kommer att begränsa det utländska ägandet i ryska media till 20 procent "en inskränkning av pressfriheten".

Hon tänker då inte på ryska folkets rättigheter, utan på amerikanska, tyska och finska mediakoncerners ytttrandefrihet – inte i USA, Tyskland och Finland – utan just i Ryssland. Löfgrens resonemang innebär en total förvrängning av FNs förklaring av de mänskliga rättigheterna. Varje människa åtnjuter yttrandefrihet i sitt land.

Om Löfgren hade varit journalist hade hon istället belyst det perversa i den ryska mediasituationen. Mer än hälften av de ryska medierna ägs helt eller delvis av utlänningar. De utländska mediahusen som opererar i Ryssland är bl.a. : Conde Nast, Sanoma Independent Media (Finland), Hearst Shkulev Media, Burda och Axel Springer.

Dagstidningen Vedomosti ägs av Financial Times, Wall Street Journal och finska Sanoma. Forbes är licensierad av Axel Springer Ryssland. Moscow Times är helägt av Sanoma. Svenska MTG äger kabel-TV-bolagoch är delägare i CTC Media, som äger tre tv-kanaler i Ryssland: CTC, Domashny och Peretz.

Utländska kapitalägare arbetar dag och natt på att ta över den ryska opinionsbildningen. Ibland tar de kontrollen fast de inte ens har satsat pengarna, som med sökmotorn Yandex, där en västlig parter skaffat sig vetorätt och använt den för att totalt förvränga nyhetssökningarna.

Ett tag, när man sökte på Ukraina-krisen fick man automatiskt som första ämne upp alla artiklar som handlade om "Putins lögner".

Är det inte så Maria Persson Löfgren att ryssarnas yttrandefrihet i Ryssland kanske ökar med en lag som begränsar multisarnas makt.

Stefan Lindgren

1 kommentar :

  1. http://rt.com/politics/188376-russia-media-foreign-stock/
    Det ryska lagförslaget sänker gränsen för utländskt ägande från 50 till 20% Lagen är i linje med internationell praxis eftersom många länder redan har skydd för sitt informations-rum mot överdrivet utländskt inflytande. Australien har gränsen 30% utländskt ägande av nationella media och Kanada har gränsen 46% för elektroniska media. Usa tillåter max 25% utländskt ägande av TV och radio-stationer, och Japan har satt den gränsen till 20%. Frankrike tillåter inte icke-EU medborgare att äga mer än 20% av sina media. I Storbrittannien tillåts inte utlänningar ha större aktieägande än de brittiska.
    Kanada och Australien som alltså tillåter mer ingår ju i samväldet och räknar man bort 'utländskt' ägande från England blir det väl ungefär som Frankrike och Japan.
    Dvs trots det som du korrekt kallar en pervers mediasituation pga utländskt inflytande har Ryssland efter den nya lagen om den går igenom ändå ungefär samma öppenhet som väst.

    SvaraRadera

Skriv under med eget namn och ange en epostadress om du inte skrivit här förr.